Tuesday, October 2, 2018

epilog

         


          Perlahan-lahan aku melangkah di sisir pantai itu. Terasa amat berat apa yang aku rasakan saat ini. Langkah demi langkah aku atur perlahan bersama fikiran yang entah ke mana tanpa menyedari sebuah bangkai kayu yang sedang menanti di hadapan. Seperti rapinya aku atur sebuah perhubungan hingga lupa apa pun boleh terjadi nanti. Saat itu juga kakiku hinggap tepat pada bangkai kayu yang kian reput itu. Seperti apa yang diaturkan Allah tepat pada saat dan waktunya memberi jawapan.

          Akhirnya aku jatuh jua. Terduduk lesu di atas pepasir halus pantai yang pernah menjadi saksi sebuah pertemuan. Pertemuan yang kini menuju satu noktah. Aku kalah lagi. Membiarkan air mata ini laju membasahi pipi. Kakiku menguis-nguis pepasir yg tidak jemu menerima hamparan ombak. Seperti setianya aku kepada sebuah cinta walau acap kali di sakiti. Tanpa menyedari aku membiarkan kau membunuh hati ini perlahan lahan. 

          Hingga saat ini aku belum mampu bangkit mencari sebuah hikmah atas kekecewaan ini. Namun aku kesat air mata dan bangun menjerit dan meraung sekuat hati cuba melepaskan apa yang terbeban. Kini kaki ku terus melangkah meninggalkan segala kepahitan itu di tempat asalnya dan terus memandang ke hadapan. Memujuk hati untuk redha dan berserah segalanya pada Dia. Noktah.

No comments: