Saturday, November 18, 2017

seketika bergelar pekerja

Post hari itu nisak ada kata nak cerita tentang kerja sebelum ini dan kenapa berhenti kan. Oke bermula Januari 2016 nisak start kerja di butik pengantin ini. Tak butik sangat lah sebab kakak owner tu nisak panggil Kak Rina, buat based dari rumah sahaja. Selama hampir setahun lima bulan juga nisak kerja. Terlalu banyak yang nisak belajar. Bukan setakat berkaitan pelamin sahaja tetapi juga tentang kehidupan. 

Mula-mula dulu niat nak kerja sebulan dua bulan macam itu sahaja sebab nisak kerja pun hanya nak bawa diri, nak move on dan bangkit kembali setelah beberapa bulan bagai zombie. Nisak tengah kecewa masa itu, putus cinta. Ya Allah kalau ingat balik sakitnya masa itu hanya Allah yang tahu. Sebab itu nisak cuba nak kerja untuk sibuk kan diri. Walaupun masa itu ibu macam tak setuju nisak nak kerja sebab tempat itu di kulim tempat zaman bercinta masa di poli dulu dan ibu ingat nisak nak pergi sana dekat dengan tempat dia jadi boleh cari dia balik. 

Tetapi sungguh pergi kerja kulim masa itu memang bukan sebab dia. Hanya sebab nisak nak cuba untuk bangkit nisak tak boleh duduk rumah yang ada banyak masa untuk teringatkan dia lagipun cari kerja lain tak dapat jadi kerja yang itu saja yang diterima dan memang minat jadi nisak teruskan niat. Itu pun nasib Kak Rina sedia tempat tinggal kalau tidak memang tak boleh juga kerja sebab nisak tak ada transport.

Pendekkan cerita, apa yang nisak cuba nak sampaikan adalah apa yang nisak belajar selama nisak kat sana. Sebenar bukan nak cerita tentang pelamin sangat tetapi lebih kepada cerita tentang hidup. Bagaimana nisak belajar menjadi seorang yang lebih kuat dan berdikari. 

Kenal dengan keluarga Kak Rina benar-benar membuka mata nisak bahawa hidup ini tidak semua orang bertuah, tidak semua mampu dapat apa yang diinginkan. Apa yang selama ini nisak hanya dengar dan tengok dari berita, drama atau filem sahaja. Tetapi kali ini nisak rasa sendiri, alami dan lalui semuanya. Bahawa ada insan yang tidak bernasib baik seperti kita. Berapa banyak kesusahan telah dilalui dan benar-benar membuatkan nisak bersyukur dengan apa yang nisak ada. Banyak, terlalu banyak yang nisak belajar selama berada di sana. Banyak juga air mata yang jatuh dalam tempoh waktu itu. Beberapa kali juga nisak jatuh tersungkur. Juga ada satu waktu, perkara yang paling terkesan pada nisak masa itu bagaimana suatu saat kita meletakkan sepenuh harapan hanya kepada Allah. Kebergantungan kita hanya pada Allah yang orang lain pun memang tak dapat bantu masa itu. Betapa bersyukurnya dan terharu bila Allah jawab doa-doa masa itu. Benarlah bahawa sujud dan doa yang kita minta pada tengah malam itu seperti panah yang menepati sasaran. Subhanallah. 

Selain itu, sebab kerja ini juga nisak yang dari bawa kereta auto hingga van manual pun dah boleh bawa merata-rata. Penang, alor setar itu semua biasa dah. Daripada seorang nisak yang ayu (orang kata) sekarang tak berapa ayu dah. :P Bermula di sana juga nisak merasa pergi keluar sendiri macam yang pernah nisak angankan.(terpengaruh dengan drama) Duduk rumah sewa boleh keluar ikut masa sendiri walaupun pakai kereta orang saja. Ibu ayah pun perlahan-lahan dah harap dan melepaskan anak dara ini kalau nak drive jauh-jauh. Tetapi yang sedihnya selalu keluar sendiri saja sebab tak ada kawan perempuan yang kerja sekali masa awal-awal tu.

Benda yang paling syok kerja ni bila pergi pasang pelamin lagi-lagi yang jauh. Tambahan Kak Rina ni cover dari taiping sampai perlis. Jadi memang selalu pergi sampai Alor Setar, Perlis. Nisak memang suka kalau bab berjalan ni. Tetapi kerja ni penat tu tak payah cakap lah tambah-tambah bila waktu cuti sekolah non stop kerja. Buat kerja sampai ke 3,4 pagi pun nisak pernah tau. Bab pelamin pula berapa ratus dah yang nisak pernah pasang. Jumpa macam-macam jenis orang tu tak payah cakap. Tetapi nisak ok saja bab ini sebab memang jenis sabar. Eh, terpuji diri sendiri pula.:P

Menangis-nangis pasang seorang pun pernah. Sebenarnya sayang nak berhenti. Oke baru nak masuk point kenapa berhenti tetapi kenapa dan sebab apa yang jelas nisak berhenti nisak tak mahu cerita di sini. Mungkin memang dah sampai masa untuk nisak mengundur diri. Sebenar niat nak berhenti tu dah beberapa kali tertangguh sebab sayang nak lepaskan dan kesian pada Kak Rina. Tetapi sampai masa keputusan dah dibuat nisak letakkan jawatan juga akhirnya dan Alhamdulillah sekarang nisak tengah usahakan yang sendiri pula. Doakan nisak tau.

Nisak pernah rasa nak salahkan seseorang atas segala kesakitan yang nisak lalui masa di sana dan hingga saat ini. Tetapi nisak cepat-cepat betulkan hati bahawa segalanya adalah ketentuan Tuhan atau mungkin atas sebab dosa-dosa sendiri. Bila nisak fikir balik cukup indah percaturan Allah itu. Kalau tak kerana heartbroken haritu mungkin nisak bukan yang seperti hari ini. Namun banyak lagi nisak perlu tempuh baru cuba untuk mendaki dan berjaya macam orang lain. Dan juga ada cerita dari sana yang masih panjang. Andai segalanya berjalan seperti yang dirancang nanti nisak akan cerita sambungannya. Mungkin pada orang lain tak ada apa yang istimewa pun dan mungkin orang lain ada pengalaman yang lebih hebat dengan kerja yang lebih besar tetapi pada nisak semua ini cukup bermakna.

No comments: